HÖSTVISA


Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött,

nu blir kvällarna kyliga och sena.

Kom trösta mig en smula för nu är jag ganska trött,

och med ens så förfärligt allena.

Jag märkte aldrig förut att mörkret är så stort

går och tänker på allt det där man borde

Det finns så mycket saker jag skulle sagt och gjort

och det är så väldigt lite jag gjorde.

Skynda dig älskade, skynda att älska

dagarna mörknar minut för minut

tänd våra ljus det är nära till natten

snart är den blommande sommaren slut.

Jag letar efter nå’nting som vi kanske glömde bort,

och som du kunde hjälpa mig att finna.

En sommar går förbi, den är alltid lika kort,

den är drömmen om det man kunnat vinna.

Du kommer kanske nå’ngång förr’n skymningen är blå,

innan ängarna är torra och tomma.

Kanske hittar vi varann, kanske hittar vi då på,

något sätt att få allting att blomma.

Skynda dig älskade…

Nu blåser storm därute och stänger sommar’ns dörr,

det är för sent för att undra och leta.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr,

men mer än du nå’nsin får veta.

Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust

och hör vågorna villsamma vandra.

En enda sak är viktig och det är hjärtats lust

och få vara samman med varandra.

Skynda dig älskade…

Leave a Reply

